Best Value
Best Value gaat over een andere manier van organiseren en inkopen. Het is een zienswijze, een verschuiving in paradigma, een geoptimaliseerde omgeving van experts die waarde toevoegen en kosten minimaliseren.
Best Value Filosofie
Best Value is een Amerikaanse benadering ontwikkeld door dr. Dean Kashiwagi waarbij gestreefd wordt naar de meeste waarde tegen de beste prijs. Bij Best Value-projecten neemt de opdrachtnemer het voortouw, zodat zijn expertise optimaal wordt benut.
Bij Best Value wordt het principe om veel eisen te stellen aan de inschrijvende partijen losgelaten. Immers hoe meer van deze standaarden worden gesteld, hoe minder ruimte er overblijft voor de inschrijvers
om zich op kwaliteit te onderscheiden. Op deze manier worden aanbieders gestimuleerd om met een (te) lage prijs in te schrijven en zo het werk binnen te halen.
Bij Best Value is de opdrachtnemer dus 'in the lead'. Inschrijvers krijgen zo de kans om hun expertise maximaal te laten zien. Belangrijk bij Best Value is ook dat een opdrachtgever moet 'durven' loslaten.De ondernemer die de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt, krijgt hierdoor alle ruimte om zich te onderscheiden van zijn concurrenten.
Door oog te hebben voor te benutten kansen en mogelijke risico's, zorgt hij ervoor dat de projectdoelen van de opdrachtgever gehaald worden binnen budget, volgens planning.
Het voordeel voor de inschrijvers: beperkte kosten in de aanbestedingsfase en meer mogelijkheden om zich te onderscheiden van hun concurrenten. Het voordeel voor de opdrachtgever: een beter resultaat, zonder dat zij iedere stap van de opdrachtnemer hoeft te controleren.
Bekijk onderstaande video's
>95% van de ruim 3.000 Best Value projecten zijn binnen planning en budget uitgevoerd
Best Value Basis video Dean Kashiwagi
Best Value Basisvideo Jeroen van de Rijt
Best Value Inkooproces

01 Voorbereiding
In de voorbereidingsfase moet de opdrachtgever zich verdiepen in de methodologie en zich bekwamen in het herkennen van de ondernemer die de beste prijs-kwaliteit verhouding biedt. Ook worden in deze fase de doelstellingen geformuleerd.
02 Selectie
Het doel is om de aanbieder te vinden met de beste prijs- kwaliteit combinatie. Hierbij ligt sterk de nadruk op kwaliteit (minimaal 75% van de beoordeling). Veel waarde wordt gehecht aan de prestatie-onderbouwing, het risicodossier, het kansendossier en de interviews met sleutelfiguren.
03 Concretiseren
In de concretiseringsfase werkt de beoogde opdrachtnemer zijn plan in verder detail uit. Zo wordt een gedetailleerde planning opgesteld en worden de risico's en beheersmaatregelen verder uitgewerkt.
04 Uitvoering
In de uitvoeringsfase heeft de opdrachtnemer het project helemaal in het vizier doordat in de voorgaande fasen alles doordacht en doorgesproken is. In deze fase worden de prestaties van de opdrachtnemer en opdrachtgever gemeten.