De Europese Commissie (EC) heeft Nederland op 9 juni 2021, middels een Met Redenen Omkleed Advies, er wederom op gewezen dat ze van mening is dat woningcorporaties onder de Europese aanbestedingsplicht moeten vallen. Nederland is het daar steeds mee oneens geweest. De EC heeft de Nederlandse overheid nu gesommeerd om binnen 2 maanden maatregelen te nemen om haar wetgeving in lijn te brengen met het Unierecht. Indien Nederland dit niet doet kan de EC de zaak aanhangig maken bij het Hof. Het lijkt er dus steeds meer op dat woningcorporaties op termijn aanbestedingsplichtig zullen worden en wat dan, hoe bereidt een corporatie zich daarop voor? InkoopTarget heeft een training ontwikkeld die hier antwoord op geeft, kijk voor meer informatie hier .
In augustus 2005 hakte Mat Wijlaars de knoop door om zijn eigen inkoopadviesbureau InkoopTarget op te richten en op 1 november 2005 zijn wij officieel met de eerste opdrachten gestart. Vijftien jaar later hebben wij meer dan 125 prachtige opdrachten op het gebied van inkoop(professionalisering), Best Value en (EU) aanbesteden uitgevoerd met een groot aantal terugkerende opdrachtgevers. De jaren zijn voorbij gevlogen en de waardering van onze opdrachtgevers is vanaf het begin, met een gemiddeld klantwaardering van bijna een 9, enorm hoog. Bedrijfstakken waar wij vooral actief in zijn, zijn woningcorporaties, centrale en decentrale overheden en private ondernemers. Sinds 2010 verzorgen wij ook trainingen op het gebied van inkoop, aanbesteden en de Best Value Aanpak. De waardering van deze trainingen door cursisten ligt momenteel boven de 9! Wij zijn nog (lang) niet klaar en willen iedereen bedanken die de afgelopen jaren een bijdrage heeft geleverd aan het succes van InkoopTarget, in welke rol dan ook. Dank allemaal voor de fijne samenwerking en tot snel!
Helaas raakt de huidige Corona crisis ons allemaal, de gevolgen zijn voor sommige desastreus. Wij hebben de afgelopen maand enkel een aantal trainingen moeten doorschuiven, maar verder gaan al onze werkzaamheden gelukkig nog gewoon door. Momenteel zijn wij voor 8 verschillende opdrachtgevers aan de slag en hoewel persoonlijk contact bijna niet meer mogelijk is, verlopen al onze projecten conform planning. Hoe doen wij dat? Nou gewoon, door overleg via telefoon en in toenemende mate Zoom en Microsoft Teams. Natuurlijk is dit niet ideaal, maar onze ervaringen met deze digitale tools zijn zeer positief. Sterker nog, ook na deze crisis zullen wij hier veelvuldig gebruik van blijven maken. Waarom? Omdat het goed is voor het milieu (minder reiskilometers) en erg efficiënt. De mogelijkheden zijn enorm en wij ontdekken elke dat weer nieuwe opties zoals bijvoorbeeld het digitale whiteboard. Uiteraard blijven wij onze opdrachtgevers, na deze crisis, ook weer persoonlijk bezoeken echter deze onverwachte situatie heeft wel onze ogen doen openen. Laten we hier vooral van leren, zoals Johan Cruijff ooit zei: "ieder nadeel, heb z'n voordeel". Voor nu, blijf gezond, er komen weer betere tijden!
Deze maand verzorgt InkoopTarget de eerste tweedaagse Best Value training die speciaal gericht is op de corporatiesector. De Best Value aanpak is namelijk erg geschikt voor het selecteren van leveranciers en ketenpartners en wint daarom sterk aan populariteit bij woningcorporaties. In de training wordt naast de theorie, veel stilgestaan bij de praktijk en gaan de cursisten ook actief aan de slag met allerlei cases vanuit de corporatiesector. Voor meer informatie over de inhoud van de training, neem geheel vrijblijvend contact met ons op.
Deze week gaan wij voor 1 dag in de week aan de slag bij een grote kinderopvang organisatie in Brabant om daar de inkoop verder te professionaliseren. Naast een uitgebreide kwantitatieve en kwalitatieve analyse zullen wij ook richting gaan geven aan het nieuwe inkoopbeleid en het ondersteunen bij concrete inkooptrajecten.
InkoopTarget biedt een kwantitatieve inkoopanalyse (spendanalyse) aan speciaal voor Woningcorporaties. Corporaties krijgen zo inzicht in hun inkoopuitgaven en een duidelijk adviesrapport hoe men besparingen kan realiseren. De analyse is gebaseerd op de Aedes inkooppakketindeling waardoor benchmarken eenvoudig is. De analyse is gebruiksvriendelijk en gebouwd in Excel waardoor analyses vervolgens zelf uit te voeren zijn! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een scherp aanbod.
De nieuwe Leidraad Inkoop, een handreiking om te komen tot inkoopbeleid is in opdracht van Aedes geschreven door InkoopTarget en Brink. De leidraad is zowel bedoeld voor corporaties met geen of weinig ervaring met inkoopbeleid, als voor corporaties die wel al een eigen inkoopbeleid hebben. Op donderdagmiddag 30 november 2017 organiseert Aedes in Bunnik voor corporatiebestuurders en bij inkoop betrokken medewerkers een Aedes-kennisbijeenkomst over de nieuwe Leidraad Inkoop. Meldt je via de volgende link aan: https://www.aedes.nl/agendas/2017/11/30-aedes-kennisbijeenkomst-leidraad-inkoop.html